miercuri, 29 octombrie 2008

Google - gigantul minunat

Numerosi experti se tem ca uriasul succes managerial si tehnologic obtinut de motorul de cautare ar putea avea influente negative pentru utilizatori si societate in general.

"Don't be evil" (nu fii rau). Aceasta este filozofia in jurul careia s-a construit firma cea mai de succes din Epoca Internet: Google Inc.

In ultima decada, Google a trecut de la un simplu motor de cautare la a presta o intreaga serie de servicii, de la aplicatii de birotica, la un browser, un serviciu de email si un calendar.

Cand utilizatorul foloseste vreunul din aceste servicii, incredinteaza spre pastrare lui Google datele sale personale si se increde in bunavointa acestuia in momentul folosirii acestora.
Intrebarea este: poate fi atat de binevoitoare o firma cu atatea interese?

Uriasul nu vrea sa fie rau.

Imensa putere a lui Google se trage din faptul ca este pentru milioane de utilizatori unicul filtru intre acestia si realitate. Situatia aminteste de o veche zicala intre reporterii de televiziune din anii '80 care spuneau ca "daca nu se intampla in fata unei camere, pur si simplu nu exista". Acum proverbul ar putea fi "daca nu apare in Google, nu are importanta".

Aceasta situatie de aproape-monopol in tot ce este sau nu este important in Internet a fost denuntata de exepmlu in articolul "Investigatie despre pericolele si oportunitatile oferite de motoarele de cautare in Internet (Google, in particular)", redactat in 2007 de catre Institutul de Sisteme Informatice si Computing De la Universitatea Tehnologica din Graz, Austria.

Puterea pe care Google o poseda de a arata realitatea poate fi si mai polemica daca ne gandim la deteriorarea rezultatelor din cautari. Dupa cum denunta unii utilizatori, nimic nu a mai fost la fel ca inainte dupa "upgrade-ul" din Ianuarie 2006 al algoritmilor de cautare.

Dupa noua teorie, in loc de informatii reale, numeroase rezultate sun "capcane" pentru a capta utilizatori, create de experti in a aparea intre primele rezultate in cautarile in Google, asa numitii SEO (Search Engine Optimizer). Obiectivul este ca utilizatorul sa cumpere produsele sau serviciile firmei la care lucreaza SEO.

Cert este ca SEO deformeaza in anumite ocazii rezultatele motorului de cautare, fapt care afecteaza atat Google cat si utilizatorii acestuia, care obtin o viziune interesata si materiala a realitatii si care exclude tot ceea ce nu valoare comerciala, fapt care merge in totalitate in contra filozofiei Internetului. Nu sunt putine vocile care reclama ca Google sa puna pe fiecare la locul sau, referindu-se la spam-ul din rezultate.

Succesul obtinut in 10 ani de viata

"Google" este un termen inventat de catre creatorii sai si care nu exista acum mai mult de 10 ani. Sergey Brin si Larry Page l-au ales in onoarea lui "googol", un termen matematic care reprezinta un 1 urmat de 100 zerouri dar l-au scris gresit si asa a ramas: Google. In ziua de azi este una dintre cele mai cunoscute marci din lume, pentru multi sinonim de "tot ceea ce exista pe Internet".

Succesul obtinut in cei numai 10 ani de viata ai companiei este incredibil. Zilnic, cele 450.000 de servere realizeaza mai mult de un miliard de cautari.

Aproape ca nu exista sector in care compania sa nu fie prezenta. DoubleClick (publicitate si marketing digital) si FeedBurner (RSS, stiri si comentarii frecvente de blog-uri si alte site-uri) sunt unele dintre ultimele achizitii.

Deasemena detine YouTube (video), Blogger (blog-uri), Gmail (email), AdSense, AdWords (publicitate), Google News (stiri), Google Docs (documente), Google Talk (chat), Picasa (editare de imagini), Orkut (retea sociala), Google Maps (harti si geolocatie), Google Images (cautare de imagini), Google Finance (informatii financiare), etc.

Lista nu se termina aici: Google a lansat un serviciu similar cu YouTube pentru firme si propriul sau browser (Chrome). Deasemenea a lansat un telefon mobil propriu, fabricat de HTC si care va fi comercializat de T-Mobile.

Intre toate aceste produse si servicii, la care utilizatorul se poate inscrie, Google acumuleaza cantitati impresionante de informatii personale pentru fiecare utilizator in parte. In acest moment apar intrebari care ne pot nelinisti: Este periculoasa atata tehnologie? Ce consecinte are enorma putere pe care Google o detine asupra intimitatii, asupra pietelor in care intervine si asupra viitorului Internetului?

In prezent aceste intrebari raman fara raspuns. Compania creste si se transforma intr-un ritm atat de rapid incat e dificil de ghicit ce se va intampla cu ea in viitor. Capacitatea sa tehnologica si serviciile gratuite pe care le ofera au facut ca Google sa fie acceptat in mod pozitiv de toata lumea. Integrarea sa in viata noastra s-a realizat intr-un mod natural. Totusi, este necesara observarea realitatii Google in mod obiectiv, pare luminata dar are unele umbre de care ar fi bine sa se tina cont.

Ce se intampla cu intimitatea?

Trecand cu vederea faptul ca intentiile pe care Google le are ar fi mai bune sau mai putin bune, exista date obiective care preocupa a numite sectoare si asociatii de utilizatori: Google acumuleaza zeci de mii de date despre fiecare utilizator al serviciilor sale.

Toate email-urile gestionate de Gmail, toate conversatiile chat realizate prin intermediul Google Talk, toate cautarile realizate in retea si toate documentele cu care utilizatorul lucreaza in Google Docs, plus toate statisticile din site-urile scanate metodic. Numerele de telefoane, adrese, conturi bancare si carti de credit, carti citite, relatii personale, pagini de Internet vizitate, video-uri vazute... toate acestea sunt inmagazinate in serverele Google daca se foloseste vreun serviciu folosit de acesta.

In principiu, Google nu foloseste aceste date pentru nimic negativ. De fapt, nici macar nu ar trebui asociate cu o unica persoana. Pur si simplu, niste date (de exemplu, cautarea unei insule din Pacific) produce un raspuns (anuntul unei agentii de calatorii). Acesta este modul in care Google functioneaza. Pentru a oferi maxima eficienta, are nevoie de cat mai multe date.

Expertii in marketing cunosc foarte bine avantajele crearii de profile unice de utilizatori si stiu ca vanzarile cresc mai mult cand este posibil sa se incruciseze unele date cu altele.

Cu toate astea, nimeni nu poate demonstra ca Google foloseste datele utilizatorilor in scopuri negative, asta nu este afacerea sa.

Cel mai probabil este ca niciun angajat Google nu vede datele personale al niciunui utilizator. Probabil doar niste masini reci folosesc aceste date si le traduc in produse si servicii, in anunturi mai mult sau mai putin interesante.

Asa s-a creat "googleware", o stralucita combinatie intre hardware si software cu un puternic component matematic, care functioneaza atat de bine si aduce atati de multi bani pentru ca nu are nevoie de interventia umana.

Indiferent ca accesul la aceste date este uman sau artificial, este clar ca utilizatorii care apeleaza la serviciile Google renunta de forma absoluta la intimitate si o fac de forma voluntara: pana in prezent nu s-au produs prejudicii sau probleme facand asta.

Din contra, s-au primit numai beneficii: cautare intuitiva si usoara de pagini relevante, serviciu email gratuit si cu spatiu aproape nelimitat, unelte pentru colaborare pentru a lucra online, etc.

In cele din urma, utilizatorul decide daca opteaza pentru intimitate si servicii deficiente sau cedeaza datele sale unei firme care in schimb ii ofera toate uneltele de care ar putea avea nevoie in mod gratuit.

Google si ciber-represiunea

Pana acum Google a promis sa ramana fidel motto-ului sau, "nu fii rau". Asta includea, la inceput, necolaborarea cu guverne autoritare si a nu ceda datele niciunui utilizator nicicarei puteri, nici economice, nici politice, care ar putea ataca libertatea persoanei.

Cazul este ca uriasa si apetisanta piata chinezeasca a facut ca acest principiu sa fie mai "flexibil". De exemplu, la ultimele Jocuri Olimpice, s-au facut auzite plangerile despre controlul si cenzura la care sunt supusi cetatenii si vizitatorii Chinei de catre guvernul acestei tari.
Firmele occidentale de software, care includ Yahoo, Microsoft si Google, au colaborat in mai mare sau mai mica masura, cu aceste puteri politice, ajungand la un acord si elaborand un "cod de buna purtare", in baza caruia sa-si realizeze activitatile.

Multe site-uri denunta Google pentru eliminarea din rezultatele de cautare a anumitor informatii critice la adresa guvernului Chinei, precum dovezi ca anumite gimnaste chinezoiace nu depaseau varsta minima pentru a participa la olimpiada, sau un video in favoarea Tibetului, retras la cerea propriului Comitet Olimpic International. Exista acuzatii (dificile de demonstrat datorita naturii lor) precum ca Google ar colabora cu CIA-ul.

Dominarea pietelor

Alta preocupare in legatura cu Google ar fi ritmul de crestere al dominarii pietelor. Poate Google sa ajunga sa detina puterea pe care o avea Microsoft in anii 90 din secolul trecut? In acest moment, cota detinuta in terenul motoarelor de cautare este incredibila: 69% in Statele Unite si in crestere in comparatie cu Yahoo sau Microsoft, care pierd teren. In alte tari insa cota este si mai mare: 87% in Spania sau 88% in Australia...

Multi analisti ai pietelor de informatie si publicitate sunt inspaimantati. Si au de ce sa fie... E de ajuns un singur exemplu: desi multi se indoiesc de faptul ca este sau nu un mediu de comunicare, in Anglia Google incaseaza in prezent din publicitate mai mult decat toate posturile de televiziune din tara impreuna. Situatia este similara in toate tarile occidentale.

Industrii intregi, ca cea a presei scrise, pot disparea in viitor sau pot ajunge sa joace un rol secundar. Cert este ca Google nu este singurul responsabil de aceasta situatie insa este compania care acapareaza cel mai mare procentaj de publicitate ne-traditionala.

Atenti la viitor

Neincrederea in Google creste privind in perspectiva. Ce se va intampla in viitor? Neincrederea creste si mai mult in fata unei ipoteze...

Google este o companie dependenta de succes.

In ultimii ani nu a incetat sa creasca intr-un ritm vertiginos: mai multi utilizatori, mai multe incasari, mai multi angajati, mai multi bani pentru a se imparti intre membri conducerii.

Cert este ca situatia nu va continua in acest fel pentru totdeauna, va sosi un moment in care ritmul de crestere se va incetini sau chiar se va opri. Nici o companie nu poate sustine ritmul de crestere la infinit si cand asta o sa se intample, vor putea accepta situatia oamenii din conducere, care au acaparat in mod progresiv controlul companiei, si care nu sunt neaparat fundatorii acesteia si nu au acelasi spirit?

Oricare ar fi deznodamantul, clar este ca Google, in prezent, poseda o bine-meritata faima. Acest prestigiu, combinat cu inalta tehnologie, i-a permis sa cucereasca locul de onoare pe care il detine in ziua de azi insa norii nu vor intarzia sa para...

Niciun comentariu: